söndag, december 20, 2009

sauna

Jag har alkohol i blodet.
Termometern skvallrade om 80 grader inne i bastun.
Hett nog att min ölburk ska kunna bränna mina läppar.
När vi hällde vatten på elementets hettande stenar avdunstade det så fort att man nästan kunde höra de smärtsamma skriken från vätebindningar som bröts itu.
Utanför var det 100 graders skillnad i temperatur. Med 20 minusgrader skymdes kvicksilversträngen av ett tjockt lager av renaste is.
Jag badade i snö. Jag rökte min första cigarett på 7 dagar. I snön. Mina fötter dolda i vitt pulver. Pulserande smärta.
Armhävningar i fruset vatten och vinterluft. Du borde prova det. Min kropp nästan knäckt, likt en kall sten skållad av kokande vatten.
Jag kunde känna min puls i varje molekyl i min kropp. Vibrationer i huden.
När kroppen träffar snön känns det som om tvåhundra miljoner nålar penetrerar huden. Och du kan inte fatta om det är en vacker känsla att omfamna eller en hemsk känsla att avsky. Man får besluta sig för något mittemellan, rymma åter till bastuns trygghet.
Jag tänkte på Soundtape. Jag tänkte på en massa saker. Jag tänkte på mig.
Jag slog huvudet mot mig själv och vaknade.
Jag ville aldrig att det skulle sluta.
Men jag ger upp. Slutligen. Du skulle också ge upp.
Och efteråt kan man inte säga om man gav upp eller om man bara bestämt sig för att man har fått tillräckligt och att det är okej med tillräckligt.
Men skit i det.

Jag har alkohol i blodet och du borde verkligen, verkligen inte bry dig om mig.

Inga kommentarer: