måndag, augusti 11, 2008

Dans med en djävul.

Jag har inte ätit på fem dagar.
Mitt förråd börjar sina.
Kanske ska jag försöka ta mig upp till ytan?
Där sanddynorna är oändliga
och där scarletten kramar oss orkeslösa.
Där viljan är mitt enda driv.
Där mitt fort är utom räckhåll.

Här är jag trygg, bakom min mask.
Det lilla i livet känns så mycket större;
ett vingslag, ett andetag, en färgpalett
.




När jag var liten ville jag inte sova på helgerna. Jag ville vara vaken med de äldre och leka i deras lekar. De skrattade åt saker jag inte kunde förmå mig att begripa och de rörde sig på sätt jag aldrig gjort. De svävade. De susade.

Jag var rädd då för de osynliga nattvarulvarna som bet dem. Varje lördagsnatt var det likadant. En lång dans, suddig och förvrängd. Alla former tedde sig runda och golvet reste sig mot taket. Allt bytte format. Ljuden sprängde omkring mig men en vägg av vantrivsel blockerade dem och lämnade bara ett dovt pip kvar.

När jag var liten ville jag aldrig somna ifrån sötman. Jag kallar det ”sötman” för det var så de luktade. Indränkta i kroppsvätskor, dryck och parfym. Inget var riktigt som det skulle vara. Allting hade ny smak. Det jag annars var så van vid drunknade hjälplöst i stanken. Där fanns en svallvåg av de äldres nöjesamma förnedringar. Varje natt var jag rädd att det inte skulle försvinna. Att eftersmaken inte skulle försvinna. Men varje natt jag somnat i fåtöljen och vaknat upp dagen efter i min säng var det precis som vanligt. Fast tystare.

Jag var rädd då för ovissheten. Skulle förändringen komma till det bättre eller skulle de jag sökte trygghet hos fastna i sin ritual? Fanns risken att de inte kunde ta sig iland? Att de skulle få simma oändligt i saltvattnet till deras muskler inte kunde få dem närmre kusten, till kropparna vibrerade av ansträngning och trötthet, till deras vilja gav vika och lämnade dem åt deras öde, för evigt gungande och skvalpande utan ett medvetande.

Jag älskade ju dem. Jag önskade dem ingen ondska. Varför ville de lämna mig? Varje lördagsnatt var det ju likadant. ”Bara en dans till!”

”Du, bara en…

dans…

till…”




Jag har inte ätit på fem dagar.
Mitt förråd börjar sina.
Jag ser upp mot ytan och tänker tillbaka.
På de gränslösa vetefälten
som alla var exakt likadana.
Där ansträngningar är förutsättningar.
Där jag är blottad för analys.

Här är jag trygg, bakom min mask.
Det lilla i livet känns så mycket större;
ett snapsglas, ett knytnävesslag, en dans i min natt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gud va bra skrivet Robin, är nog oss några av som läser de här som verkligen känner igen den känslan. Tänk att du ändå får de att låta så vackert;)